ThingLinkin uusi Unity Plugin mahdollistaa Unity-ympäristöjen monipuolisen hyödyntämisen oppilaiden ja työntekijöiden perehdytyksissä
Suomalaiset ohjelmistoyritykset ThingLink ja 3D Talo kehittivät yhdessä Unityn editoriin lisättävän työkalun, jonka avulla 3D-malleja ja Unity-ympäristöjä voidaan hyödyntää monipuolisemmin opiskelijoiden ja työntekijöiden perehdytyksissä. 360-asteisten näkymien jakaminen Unity-ympäristöstä matkapuhelimeen onnistuu nyt parilla klikkauksella.
Asiakastarve: 3D mallien helppo jakaminen
Yhä useammat teolliset ja palvelualan yritykset investoivat digitaalisiin mallinnuksiin, joiden avulla käyttäjä voi liikkua olemassa olevassa tai suunnitteilla olevassa tilassa virtuaalisesti. Näiden pohjalta tuotettuja digitaalisia kaksosia voidaan käyttää mm. prosessien ohjauksessa, suunnittelussa, sekä työntekijöiden perehdytykseen tarkoitetuissa simulaatioissa.
Digitaalisten kaksosten ja simulaattoreiden etuna on niiden kyky simuloida todellisia tuotteita ja tiloja tarkasti eri käyttäjäryhmien tarpeiden mukaisesti. Niiden haittapuolena on tiedostojen suuri koko ja hankala jaettavuus. Esimerkiksi viisi näyttöä vaativa simulaattori on käytettävissä ainoastaan yhdessä tilassa, yksi henkilö kerrallaan.
ThingLinkin ja 3D Talon kehittämällä uudella Unity-työkalulla simulaattorista, digitaalisesta kaksosesta tai muusta Unity-pohjaisesta toteutuksesta voi taltioida 2D tai 360-asteisia näkymiä yhdellä klikkauksella. Näkymiä voi käyttää osana selaimen yli katsottavia virtuaalisia kierroksia sekä työntekijöiden perehdytykseen suunniteltuja oppimisskenaarioita.
Kolme käyttökohdetta
- Unity-pohjaisen mallinnustyön dokumentointi
- Työntekijöiden ja oppilaiden perehdytykset
- Asiakkaiden koulutukset ja huolto-ohjeet
- Unity-pohjaisen mallinnustyön dokumentointi
3D-mallien ja Unity-ympäristöjen kehittäjillä on tarve dokumentoida työn etenemistä asiakkaille ja keskustella mallinnukseen liittyvistä yksityiskohdista projektin aikana. ThingLinkin Unity-plugin on mainio työkalu kaikkien Unity-kehittäjien käyttöön. Sen avulla projektin näkymät tallentuvat ThingLinkiin, jossa kuviin voi lisätä kommentteja ja ne voi jakaa kollegoille tai asiakkaalle muutamalla klikkauksella. Aikaa säästyy yhden projektin aikana jopa kymmeniä tunteja, kun tiedostoja ei tarvitse erikseen pakata ja jakaa jokaista katselmointia ja keskustelua varten.
- Työntekijöiden ja oppilaiden perehdytykset
3D-mallinnettu simulaatio harjoittaa oppijaa omaksumaan uusia operatiivisia taitoja. Esimerkiksi trukki-simulaattorilla työntekijät pääsevät harjoittelemaan trukin käyttöä sekä erilaisten vaaratilanteiden tunnistamista varastotiloissa.
Tämän lisäksi työntekijän perehdytykseen kuuluu teknisen ympäristön ja siihen kuuluvien laitteiden läpikäynti ja toimintaperiaatteiden opettelu. 360-asteiset kuvat 3D-mallinnetuista simulaatioista ja ympräristöistä palvelevat suoraan teknistä perehdytystä. Simulaattorista otettuihin kuviin voi upottaa lähikuvia laitteista, tekstiä ja ohjevideoita, joiden avulla työntekijä voi perehtyä työympäristöön omassa tahdissa. Perehdytyksen toimivuus voidaan varmistaa keräämällä palautetta työntekijältä perehdytyksen eri vaiheissa ja sisällyttämällä kysymyksiä eri osa-alueista.
- Asiakkaiden koulutukset ja tuotteiden huolto-ohjeet
Useat valmistavan teollisuuden yritykset kouluttavat asiakkaita omissa tiloissaan. Koulutusten järjestäminen paikan päällä on kuitenkin logistisesti haastavaa ja kallista. ThingLinkin Unity-työkalun avulla yritys voi helposti sisällyttää 3D-mallin näkymiä asiakkaille suunnattuun koulutusmateriaaliin. Myös esimerkiksi huolto-ohjeet voi toimittaa interaktiivisina kuvina, johon käyttäjä voi palata paikan päällä.
Lataa plugin itsellesi alla olevasta linkistä
ThingLink Unity Plugin on ladattavissa ThingLinkin sivuilta ja Unity Asset Storesta. Plugin on ilmainen ja sitä voi käyttää suoraan Unityn editorin sisällä tai sen voi lisätä valmiisiin projekteihin. Interaktiivisten kuvien jakaminen vaatii ThingLink-lisenssin.
Lue lisää ja lataa ThingLink Unity-lisenssi täältä.